Page 14 - Guida della Valcenischia
P. 14
sec.
(XVIII ) che racchiude delle preziose tavole della Via Crucis, realizzate dai più
importanti artisti contemporanei piemontesi coordinati dalla pittrice Lia La-
terza: Tino Aime, Gabriel Girardi, Vinicio Perugia, Fernando Eandi per citarne
alcuni. La cappella conserva anche il reliquiario di S. Mansueto e un ‘retablo in
bosco colorato con diversi colori’.
Spicca nel cuore del borgo la Parrocchiale di S. Giorgio martire raffigurato
sul portale in legno, con il campanile in stile romanico-delfinale: se le prime
notizie risalgono al 1464, l’attuale impianto a tre campate e gli arredi interni
sono da ricondursi al XVII . All’interno uno dei pochi jubè (statue in legno)
sec.
ancora in posizione originale, rappresentante un calvario con Gesù crocifisso
e ai lati le sculture della Vergine e di S. Giovanni Evangelista (attribuite alla
cerchia di Jean Clappier, artista attivo a Bessans verso la metà del XVII ). Tra
sec.
gli arredi sono interessanti: i retables espressione del gusto barocco; l’altare
maggiore, con colonne corinzie e angioloni ed un petit retable con le imma-
gini dell’Eterno; l’altare dedicato a S. Antonio tardo seicentesco con colonne
tortili avvolte da tralci di vite e cascate di fiori e frutta e che racchiude un mo-
derno dipinto del Santo in un panorama di Ferrera (Lia Laterza, 1990); l’altare
della Madonna del Rosario (1683) che presenta affinità con le opere di stucca-
tori lombardo-piemontesi (seconda metà del XVII ) e sostituisce le consuete
sec.
colonne con angeli telamoni.
Nella piazza antistante la parrocchiale svetta uno tra i più significativi alberi
monumentali del Piemonte il frassino secolare, cui è legata la memoria di
una curiosa tradizione: i bambini dopo essere stati battezzati erano appesi ad
un ramo sporgente sul torrente Cenischia; se il bambino rimaneva su era de-
gno di essere un ferulhen, ovvero un abitante di Ferrera, diversamente l’acqua
del torrente l’avrebbe portato a Novalesa.
Uscendo dal borgo e percorrendo i vicoli si giunge all’imbocco della Via Fran-
cigena, la strada selciata che sale verso il colle, ove è situata cappella di S.
Barbara che con la cappella di S. Anna (diroccata) e di S. Pancrazio testimonia
la vita di fede delle genti alpine che vivevano questo storico borgo delle Alpi
occidentali.
It is not difficult to understand why the small town of Moncenisio so fascinates visitors: the lake of
clear water reflecting the forests of beech and fir, the high mountains of Lamet and Cima di Bard sur-
rounding the small alpine village with its original architecture in wood and stone, mountain trails, etc..
Moncenisio (1500m ASL) better known as Ferrera , is one of the smallest municipalities in Italy. It has
always been linked with the transit of the Via Francigena, and the Col du Mont Cenis was a crossroads
of historical events: the passage of Napoleon, the high altitude fortifications , the Mont Cenis dam and
the construction of the ‘Fell’ alpine railway. This was the main crossing of the Western Alps for the Ca-
rolingian dynasty in the 8 C. The need to strategically control faster passage toward the Po Valley led introduction
th
to the creation of hospices, nursing homes, inns and stables: the first stage being Ferrera. Here operated
the ‘marron’ who were transporters, perhaps even smugglers, guides and caretakers of the trails, men
skilled in climbing up and down along the narrow passages of the Royal Road (so named in 18 C.).
th
The crossing has always been feared because of the very steep and difficult ascent, the snow and the
cold winds of Lombarda. Despite this it was considered one of the safest routes because it was one of
the best maintained.
At the museum there is a collection of documents, memoirs and tales of the past, describing Ferrera as
seen by travellers of the time: houses clinging to the mountainside, inns and hotels in a wild and rugged
valley surrounded by high peaks and with a harsh climate for much of the year. The museum ‘le Terre
al Confine’ opened in 2003 and is one of 25 eco-museums recognized by the Region of Piedmont. The
old Town Hall is the starting point of the route. The second floor is entirely dedicated to the exhibition of
objects of everyday life: the processing of milk, hay, old school desks and traditional costumes. Another
section is devoted to the fauna: wolves, chamois, wild goats, wild boar, foxes, hares, squirrels and others.
The tour continues to the old mill, the oven and the communal laundry (in the Christmas period it comes
alive with a traditional nativity scene) and continues to the chapel of St. Joseph (18 C.), which contains
th
valuable tablaux of the Via Crucis, made by the most important Piedmontese artists coordinated by
contemporary artist Lia Laterza: Tino Aime, Gabriel Girardi, Vinicio Perugia, Fernando Eandi to name
a few. The chapel also kept the shrine of St. Mansueto and an altarpiece in different coloured woods.
The parish Church of St. George the Martyr stands out with the bell tower in Romanesque-Dauphin
style with the scene of his martyrdom depicted on the wooden door. The earliest records date back to